€1 per zak voor Indonesische koffieboeren.
FAQ
Over onze koffiebonen
Hoe werkt jullie versheid garantie?
Bij ons ontvang je nooit koffie die ouder is dan 3 weken, wat betekent dat je bij ons altijd van verse koffie geniet.
Wat betekent 'branddatum' of 'roast date' en hoe lang is mijn koffie houdbaar?
De branddatum op onze koffie geeft aan wanneer de koffie is gebrand. De koffie smaakt het beste wanneer deze wordt geconsumeerd binnen een week na branding, maar uiterlijk 3 maanden na branding. Koffie blijft lang goed (langer dan een jaar), maar na deze periode zal de smaak van de koffie snel achteruitgaan. Daarom raden we altijd aan om de hoeveelheid koffie te bestellen die binnen deze periode wordt gedronken.
Hoe kan ik de koffie het beste bewaren?
Koffie blijft het beste bewaard op een droge en donkere plek. Licht, vocht en extreme temperaturen zijn namelijk de grootste vijanden van koffie. Onze koffiebonen worden geleverd in duurzame, stevige en volledig luchtdichte zakken met een ventiel. Hierin blijft de koffie uitstekend bewaard.
Waarom verkopen jullie alleen hele koffiebonen?
We verkopen alleen hele koffiebonen om de versheid te behouden. Gemalen koffie verliest namelijk snel haar smaak en omdat we de beste kwaliteit willen garanderen, hebben we besloten om alleen hele koffiebonen te verkopen.
Waarom verkopen jullie alleen 1 kilo zakken?
We zijn een beginnend bedrijf en momenteel is het voor ons lastig om een breed scala aan verschillende variëteiten aan te bieden. Daarom bieden we op dit moment alleen 1 kilo zakken aan. Echter, we staan open voor feedback en zullen in de toekomst overwegen om andere inhoudshoeveelheden aan te bieden op basis van de behoeften van onze klanten.
Verzending
Welke vervoerder gebruiken jullie voor het verzenden van pakketten?
Onze standaard verzendoptie voor koffie is via DHL.
Wat zijn de levertijden?
Alle bestellingen worden binnen twee werkdagen verzonden. Meestal betekent dit dat je de koffie binnen twee á drie werkdagen in huis hebt, maar dit kan variëren afhankelijk van de drukte bij de bezorgdiensten. Soms kan het iets langer duren.
Wat zijn de verzendkosten?
Voor verzendingen binnen Nederland rekenen we € 4,99 verzendkosten bij bestellingen onder de € 40. Helaas leveren we momenteel nog niet in België.
Wat kan ik doen als ik de bestelling niet binnen drie werkdagen heb ontvangen?
Als je jouw bestelling niet binnen de beloofde drie werkdagen hebt ontvangen, vragen we om nog even geduld te hebben. Onze standaard beloofde levertijd is binnen drie werkdagen, maar soms kan het door drukte bij de couriers iets langer duren. We willen je vragen om pas na vijf werkdagen contact met ons op te nemen als de bestelling nog niet is aangekomen. We staan klaar om te helpen, maar helaas kunnen we voor die tijd nog niets voor je betekenen.
Betalen
Welke betalingsmiddelen accepteren jullie?
Op dit moment kun je bij ons betalen via iDeal, Paypal en creditkaarten.
Kun je ook betalen met een cadeaukaart?
Op dit moment is het helaas (nog) niet mogelijk om bij ons te betalen met een cadeaukaart.
Administratie
Waar kan ik de factuur vinden?
De factuur wordt standaard meegezonden als bijlage bij de bevestiging van je bestelling, in de vorm van een PDF-bestand. Als je de e-mail met de factuur niet kunt vinden, kun je inloggen op je account en de factuur vinden onder 'administratie'. Als je geen account hebt, neem dan gerust contact met ons op via e-mail. We sturen je de factuur dan zo snel mogelijk op.
Klachten / feedback
Ik heb een klacht, waar kan ik deze indienen?
Het spijt ons te horen dat je een klacht hebt en niet tevreden bent over iets. We willen graag samen met jou een oplossing vinden. Neem alsjeblieft contact met ons op via telefoonnummer 0611330177 of stuur ons een e-mail naar hello@thekolektif.nl.
Ik vind de koffiebonen niet lekker, wat nu?
We realiseren ons dat smaken kunnen verschillen en hoewel we het graag anders zouden zien, begrijpen we dat niet iedereen onze koffie even lekker vindt. Desalniettemin staan we open voor je feedback en streven we ernaar om samen tot een passende oplossing te komen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen via telefoonnummer 0611330177 of stuur ons een e-mail naar hello@thekolektif.nl
Duurzame initiatieven
Wat gebeurt er met de 1 euro steun die jullie per verkochte kilogram apart houden voor de boeren?
We bewaren deze euro's tot we een aanzienlijk bedrag hebben verzameld. Daarna kiezen we een project in Indonesië uit om deze fondsen in te investeren. Het geld wordt gebruikt om lokale koffieboeren te ondersteunen bij het verduurzamen en verbeteren van hun boerderijen.
Als mede-eigenaar woont Frank in Indonesië en breidt hij wekelijks zijn netwerk van koffieboeren en tussenhandelaren uit. Hierdoor zorgen we ervoor dat het geld op een effectieve manier wordt besteed. We houden je op de hoogte van de projecten waarin we investeren via onze website.
Wat is jullie visie op duurzame koffie?
Onze visie op duurzame koffie is helder: we streven naar "schaduwkoffie", ook bekend als "shade coffee". Zoals de naam al aangeeft, groeien koffieplanten onder de schaduw van hogere bomen en andere gewassen. Dit bevordert het behoud van regenwoud, waarbij koffieplanten een integraal onderdeel van de biodiversiteit vormen. Het vermijden van direct zonlicht resulteert niet alleen in een betere smaak van de koffie, maar ook in een hogere opbrengst op de lange termijn en een verminderd risico op ziekten, waardoor boeren minder afhankelijk zijn van bestrijdingsmiddelen.
Hoe zien jullie de toekomst?
In de toekomst streven we naar nauwe samenwerkingen met koffieboeren uit Indonesië. We willen hen helpen om de opbrengst en kwaliteit van hun product te vergroten, terwijl tegelijkertijd de kosten worden verlaagd door ze te overtuigen van schaduwkoffie. Op deze manier kunnen we koffie traceerbaar maken en leer je de koffieboer kennen. Jouw bestelling draagt bij aan het realiseren van dit doel.